Kerstpakket – cadeau van de baas

Het fenomeen van het kerstpakket werd ‘geboren’ in de 19e eeuw op het platteland. Elk jaar kregen de meiden en de knechten van de boer een paar dagen verlof en mochten ze kerst vieren met hun familie. Omdat ze hard hadden gewerkt dat jaar, begonnen boeren hun personeel wat lekkers mee te geven, voor mee naar de familie. Dat lekkers groeide uit tot een mand vol boerenproducten waar de knechten en meiden mee bij hun families aankwamen. De middenstand volgde deze traditie later. Ook grote bedrijven begonnen dit soort vroege kerstpakketten aan personeel mee te geven, net voor kerst. Afstanden waren daarbij op een gegeven moment geen bezwaar. Zo is bekend dat vanuit het naoorlogse Nederland kerstpakketten scheep gingen naar de andere kant van de wereld, naar Nederlands-Indië!

Een geschenk moet waarde hebben

De meiden en knechten waren dankbaar dat ze iets kregen. De medewerker van een modern bedrijf is wat dat betreft een wat bewuste consument met een kritische inslag. Wie kent niet iemand die, een kerstpakket in zijn handen, prevelt dat hij gaat kijken of er dit jaar ook iets bij zit. Het kerstpakket zelf is als waardering bedoeld, maar de inhoud moet die waardering wel weerspiegelen. De spullen mogen niet de air hebben van dingetjes die je in de gemiddelde supermarkt voor koopjes prijzen kunt meenemen. Moderne kerstpakket verzorgers zijn zich dan ook heel bewust van de inhoud van kerstpakketten. Ze doen er alles aan om leuke producten bij elkaar te zetten en die in aansprekende thema’s te presenteren.

Kerstpakket qua thema checken

Ben jij verantwoordelijk voor de aanlevering van kerstpakketten binnen je bedrijf? Dan staat je een royale rondgang langs al die themapakketten te wachten. Zulke kerstpakketten lenen zich goed voor een bestelling van acht of meer stuks. Eten en drinken blijven de belangrijkste zaken van kerstpakketten. Onderzoek heeft uitgewezen dat de schenkers toch het liefst lekker drinken en smakelijk eten zien in hun pakket. De themapakketten passen wel altijd in moderne trends. Dus worden er tegenwoordig vaak drankjes in de dozen gedaan die alcoholvrij zijn. Sommige pakketten versterken hun thema’s met leuke non-food-spulletjes. Zo kun je een doos aantreffen vol kleurige vleessauzen met daarbij een stoere grillpan.

Pakketten in bedrijfsstijl

Bij grote bestellingen is veel meer mogelijk qua kerstpakketten. Bij afname van 1000 stuks of meer heb je alle vrijheid de inhoud van de cadeaudoos én de vormgeving geheel zelf te bepalen. Je kunt ondersteunend advies van de kerstpakket verzorgers verwachten. Zulke pakketten kun je in lijn maken met de bedrijfshuisstijl. En er producten in verzamelen die passen bij de dienstverlening of producten van je organisatie. Je hoeft je ook niet meer vast te houden aan een kartonnen doos. Wat te denken van sierlijk blik of een mooi gevlochten hengselmandje. Alles dat net anders is dan bij een normaal pakket, wordt als opvallend gezien. En positief benaderd.

Kerstpakket als selfmade cadeau

Sommige kerstpakketten makers hebben ook een concept dat andersom werkt. Je geeft voor kerst je medewerker dan een voucher met een bepaalde waarde. Thuis kan hij dan online kiezen uit een assortiment aan producten of waardebonnen. Die zet hij online in zijn eigen, door zichzelf samengestelde pakket. Na een druk op ‘verzenden’ komt dan in no time de bezorger aanbellen.