Als bedrijfseigenaar is kantoorschoonmaak één van de aandachtspunten op je agenda. Een schoon kantoor betekent tevreden en rustige medewerkers die dagelijks in een nette en verzorgde omgeving hun werk kunnen doen. Het betekent ook dat je klanten en bezoekers op elk moment van de dag kunt rondleiden zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de staat. En als je het interieur van je kantoor goed laat onderhouden, dan gaat dat ook aanzienlijk langer mee. Kantoorschoonmaak is belangrijk en hier lees je over de opties die je hebt.
Wat valt onder kantoorschoonmaak?
Als je met een schoonmaakbedrijf in gesprek gaat over het reinigen van je kantoor, dan zal je zien dat ze een verscheidenheid aan diensten aanbieden. Deze verschillen per specialist, dus het is goed om daar naar te kijken. Over het algemeen kun je erop rekenen dat je voor kantoorschoonmaak de volgende diensten af kunt sluiten:
● Dagelijkse taken: stofzuigen, afstoffen, sanitair reinigen en de kantine schoonmaken; dit zijn slechts enkele voorbeelden van de dagelijkse taken die een schoonmaakbedrijf in jouw kantoor kan uitvoeren.
● Periodieke taken: naast de dagelijkse kantoorschoonmaak krijg je ook de mogelijkheid om het schoonmaakbedrijf voor periodieke taken in te schakelen. Ze kunnen elk kwartaal je gevel reinigen, elke maand je ramen wassen en elke week je buitengebied onderhouden, bijvoorbeeld.
● Extra taken: als laatste zijn er specialistische taken waarvoor je het schoonmaakbedrijf in kunt schakelen, zoals dieptereiniging van je tapijt of het verwijderen van graffiti.
Maak goede afspraken
Het is dus wel duidelijk dat er met betrekking tot kantoorschoonmaak van alles mogelijk is. En een goed schoonmaakbedrijf gaat uitgebreid met je om de tafel zitten om te bespreken wat jij nodig hebt. Het is dan belangrijk om na te denken over de tijden waarop de schoonmakers werken, zodat ze zo weinig mogelijk overlast veroorzaken op de werkvloer. Stofzuigen als het erg druk is, is geen goed idee. Hoe vaak moet het sanitair worden schoongemaakt? Wil je permanent schoonmakers op locatie of alleen een paar uur per dag en wil je ook periodieke- en extra diensten afsluiten? Samen met het schoonmaakbedrijf stel je een contract samen waarmee jouw kantoorschoonmaak tot in de puntjes wordt geregeld.
Wat is nog meer belangrijk?
Het uitkiezen van een goed schoonmaakbedrijf voor jouw kantoorschoonmaak is dus essentieel. Je kijkt dan naar de diensten die ze aan kunnen bieden, maar ook naar bewijs van kwaliteit en vakmanschap. Is er de optie om een 24/7 spoed contract af te sluiten, zodat er bij een noodsituatie altijd een schoonmaker beschikbaar is. Gebruikt het schoonmaakbedrijf de beste apparaten en producten? Als er sprake is van uitval, krijg je dan dezelfde dag vervanging? Dit zijn allen zaken die je gebruikt bij het uitkiezen van het beste schoonmaakbedrijf voor jouw kantoor. Doe je dat goed, dan weet je zeker dat je elke dag een verzorgd en net kantoor binnenloopt. En dat is niet alleen een fijn gevoel voor jou, maar ook voor je bezoekers en medewerkers.