Beste gids voor het publiceren van een boek

Een van de belangrijkste dingen op ieders bucketlist, ook die van jou, is hoe je een boek gepubliceerd krijgt.

Hier is een startvraag voor jou: heb je de eerste versie van je volgende bestseller klaar? Heb je in ieder geval een manuscript? Als je ‘ja’ hebt geantwoord, zou je de rest van dit artikel gemakkelijk moeten kunnen lezen. Als je ‘nee’ hebt geantwoord, zet je dan nu schrap. Je zult zeker een aantal uitdagingen tegenkomen, of je nu besluit om de traditionele of zelf-publicerende route te gaan als je nu niet begint met de voorbereiding.

De uitgeverij is net als elke andere industrie voor creatief talent; en het heeft zijn eigen parameters en onuitgesproken regels die absoluut noodzakelijk zijn om te weten, zolang je maar wilt slagen in het verspreiden van je boek. Je zult merken dat je na de uren van onderzoek – en ja, wees bereid om veel tijd te investeren in het lanceren van je boek, net zoveel als je zult besteden aan het schrijven van het boek zelf – je een overdaad aan wegen zou moeten hebben om na te jagen. Het kiezen van de juiste zal uw succes en de beloningen van uw inspanningen garanderen.

Wat is de eerste stap?

Geloof het of niet, je hoeft het manuscript niet voltooid te hebben om agenten en uitgevers te zoeken om mee samen te werken, hoewel het wel handig zou zijn als. Er komt zo meteen meer over het onderwerp agenten, dus houd dat idee niet te strak vast – misschien heb je er niet eens een nodig. Vergeet het “boek”-gedeelte niet in de eerste stappen van het publiceren, omdat het type, de categorie en het genre bepalen welke publicatieroute je neemt, om nog maar te zwijgen van het feit dat een beetje voltooiing van het boek het gemakkelijker zal maken om grip te krijgen op je partner.

Kies het doel voor het publiceren van je boek.

Kijk naar je startpunt en je einddoel. Zou veelgeprezen succes of de simpele voldoening van het voltooien van je boek voldoende zijn? Definieer uw doelstelling en houd er rekening mee in elke fase van uw onderzoek. Je zou niet willen dat je een weg inslaat die je succes minimaliseert of je positioneert bij een uitgever van lage kwaliteit.

Ken de opties voor het publiceren van niet-traditionele boeken.

Onthoud dat zelfs als je het manuscript voor je boek al hebt geschreven en je vindt dat het meer een caleidoscoop is dan een kant en klare foto, je je creatieve integriteit niet hoeft te conformeren of op te offeren. Self-publishing, mits correct en professioneel gedaan, biedt veel beloningen voor degenen die u wilt als u een hogere mate van controle wilt behouden over het resultaat van hun werk.

Bepaal de beste publicatieroute op basis van het boektype.

Boeken moeten op een bepaalde manier worden opgemaakt om uitgevers aan te spreken. Een boek dat essays verweven met korte verhalen kan bijvoorbeeld op weerstand stuiten van uitgeverijen. Ze hebben iets nodig dat gemakkelijk in een categorie past waar kopers al bekend mee zouden zijn. Het is de algemene industriestandaard dat veel uitgeverijen op zoek zijn naar werk dat verkoopt en gemakkelijk in één keer in een doos past.

Voordat je te ver vooruit gaat en besluit de heerschappij volledig over te nemen (of af te staan), moet je de basis kennen over opties voor het publiceren en drukken van boeken, die worden beïnvloed door het type boek dat het is.

Hoe u een boek kunt laten publiceren: uw behoeften bepalen op basis van uw soort boek

Non-fictie boeken

Voor non-fictieboeken is een manuscript een stuk minder essentieel. Aangezien deze typen kunnen variëren van doe-het-zelf tot catalogi met interviews, zou het een goed idee zijn om het kernidee te laten stollen in plaats van een papieren manuscript dat helemaal klaar is voor gebruik.

Non-fictieboeken hebben ook voorstellen nodig, die u gemakkelijk kunt vergelijken met bedrijfsplannen. Hoe dan ook, de uitgevers en redacteuren waarmee u werkt, willen wat te zeggen hebben over de reikwijdte van het boek. Sommige van dezelfde voorlopige richtlijnen voor het publiceren van non-fictieboeken zijn van toepassing op fictieboeken, maar niet allemaal.

Fictieboeken

Het zou een goed idee zijn om het manuscript klaar te hebben. Zo niet, dan is dat ook goed. Heb iets: een schets, een mindmap, een storyboard of wat dan ook dat probeert de ideeën te ordenen voor hoe het verhaal zal verlopen.

U wilt een manuscript voor als u vragen naar agenten stuurt, die als een soort tussenpersoon fungeren tussen de auteur en de uitgever. Auteurs die in eigen beheer publiceren, hebben niet echt agenten nodig en zouden waarschijnlijk profiteren van hun keuze om solo te gaan, omdat het hun meer creatieve vrijheid zou geven. Een boek is als een kind. Elke is anders. Elk heeft zijn eigen persoonlijkheid. Ieder heeft andere tedere liefdevolle zorg nodig.

Alle acties die u tijdens het publicatieproces onderneemt, moeten opzettelijk en met aandacht worden genomen; en hoeveel energie je ook steekt in het ontwikkelen van je boek, zet de toon voor hoe succesvol de lancering ervan uiteindelijk zal zijn. Kies vanaf het begin zorgvuldig en je zult een gelukkiger kampeerder zijn.

Hoe u een boek kunt laten publiceren: start met het pitchen en verkopen van uw boek

Voordat je jezelf overweldigt door de meerdere uitgevers en hun inzendrichtlijnen op te zoeken, moet je rekening houden met de eerder genoemde punten over je boektype. Je zult onvermijdelijk veel onderzoeken, brainstormen, strategieën bedenken en van gedachten veranderen. Als je verlangt naar mainstream succes, dan wil je een agent en ook de juiste. Toch zal de juiste agent je willen, maar alleen als je weet hoe je er een kunt aantrekken. Dit doe je door het schrijven van vraagbrieven.

Een vraag zou de potentiële agent moeten verleiden om het manuscript uiteindelijk op te vragen. Agenten moeten het de moeite waard maken om naar vragen te kijken. Ze zoeken zowel auteurs met grote markten als mensen die willen samenwerken met een gevestigde, gerenommeerde uitgeverij. U wilt de haak of het kernconcept van uw boek op de meest beknopte manier overbrengen. Schrijf dit in een e-mail bestaande uit 3-4 korte paragrafen. Sluit af met een oproep tot actie die flirt met de nieuwsgierigheid van een potentiële agent en hem of haar uitnodigt om een ​​kopie van het manuscript aan te vragen.

Bedenk dat een agent niet zo noodzakelijk zou zijn voor iemand die neigt naar zelfpublicatie, of iemand die niet de behoefte voelt om ondersteund te worden door een naam als Hay House of Penguin. Agenten zouden echter essentieel zijn voor een auteur die een bondgenoot nodig heeft om de nauwkeurigheid en eerlijkheid namens de uitgever te waarborgen. Ze zorgen ervoor dat auteurs op tijd betaald worden van die uitgevers die voorschotten en royalty’s aanbieden waarvan agenten een percentage zouden krijgen voor hun inbreng.

Publiceren versus zelf publiceren

Tot nu toe stond traditioneel publiceren centraal. Hoe zit het met de auteurs die in eigen beheer publiceren? In een wereld waar boeken moeten voldoen aan een aantal ongemakkelijke industrienormen, hebben veel auteurs troost gevonden op de minder bereisde weg bij het publiceren van hun boeken. Ze hebben hun ondernemersspieren gespannen om [vaak vervelende] marketing- en boekpromoties kracht bij te zetten. Niet alleen dat, maar ze voeren een 3-in-1-act uit als auteur, agent en uitgever. Gelukkig hebben Amazon Kindle, Lulu en CreateSpace het proces voor dat soort auteurs gestroomlijnd door ze one-stop-shop-platforms te bieden voor zelfpublicatie. Het is wel belangrijk dat je de basiskenmerken voor een hardcover of softcover boek weet. Het goede nieuws: bronnen voor zelfpublicatie zijn nu toegankelijker dan ooit. Het minder goede nieuws: in eigen beheer uitgeven is nog steeds behoorlijk moeilijk.

Omdat bepaalde normen in de uitgeversindustrie misschien nooit veranderen, is het van cruciaal belang voor een auteur om te beslissen over zaken als hoeveel creatieve integriteit het waard is om te behouden. Er is zeker meer vrijheid toegekend aan een auteur die in eigen beheer publiceert dan aan iemand die met een uitgeverij werkt, maar er is veel meer marketingkennis voor nodig om een ​​boek solo te lanceren, terwijl

De laatste fase

In welk proces van je leven of je carrière ook, je wilt ook ondersteuning. Je opent je mogelijkheden om te netwerken, te leren, te groeien en waardevolle contacten te ontmoeten die cruciaal zullen zijn bij het vormgeven van hoe je boek eruit zal zien.

Hoe u een boek gepubliceerd kunt krijgen, kan zo eenvoudig zijn als u het zelf maakt. Onthoud dat je altijd opties hebt. Houd je tijdlijn en de gewenste resultaten van je boekrelease in de gaten. Binnen de kortste keren heb je een gepubliceerde bestseller.